زباله الکترونیکی

در سال 2018، جهان بیش

ضایعات برد موبایل از 50 میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرد. معادل دور انداختن 125000 جت جامبو یا 4500 برج ایفل و به اندازه کافی برای پوشاندن کل جزیره منهتن با زباله. تنها بخش کوچکی از رایانه‌های ضایعاتی، لوازم خانگی، تلفن‌ها، باتری‌ها به درستی بازیافت می‌شوند، حتی اگر ارزش اقتصادی بالایی داشته باشند و پتانسیل ایجاد شغل داشته باشند. بدون مدیریت صحیح به محیط زیست و سلامت انسان آسیب می رسانند.

محصولات الکترونیکی، از پنل‌های خورشیدی گرفته تا گوشی‌های هوشمند، مزایای بسیار زیادی برای بشریت به ارمغان می‌آورند و فرصت‌های جدیدی برای توسعه ارائه می‌دهند. آنها همچنین ابزاری برای مقابله با چالش های تغییرات آب و هوایی، گسترش آموزش، ارائه مراقبت های بهداشتی و تسهیل تجارت هستند.



با این حال، سیستم فعلی تولید و مصرف این محصولات نیز نشان دهنده یک تهدید است. در تمام مراحل زنجیره آن سیستم، استخراج مواد خام، ساخت، حمل و نقل، خرده فروشی، مصرف و دفع لوازم الکترونیکی، حجم زیادی از منابع هدر رفته وجود دارد که تأثیر منفی بر روی کره زمین و سلامت ما دارد.

بر اساس گزارش مشترک اخیر چندین آژانس سازمان ملل، تقریباً 50 میلیون تن زباله الکترونیکی و الکتریکی، به اصطلاح "ضایعات الکترونیکی" در سال تولید می شود که معادل وزن تمام هواپیماهای تجاری ساخته شده است. از این میزان، تنها 20 درصد با موفقیت بازیافت می شود.

در صورت عدم اقدام، میزان زباله تا سال 2050 بیش از دو برابر خواهد شد و به 120 میلیون تن در سال خواهد رسید.

با توجه به این سناریو، سازمان بین المللی کار (ILO) هشداری صادر کرده و خواستار اقدام فوری برای مدیریت بهتر این «جریان سمی»، تبدیل آن به منبع ارزشمند کار شایسته و ایجاد آینده ای بهتر برای همه شده است.
پیامدهای زیست محیطی زباله های الکترونیکی
زن جوانی ایمیل هایش را چک می کند. عکس: بانک جهانی/Simone D. McCourtie
زن جوانی ایمیل هایش را چک می کند. عکس: بانک جهانی/Simone D. McCourtie

زباله های الکترونیکی به هر چیزی که دارای دوشاخه، سیم برق یا باتری باشد، گفته می شود. از توسترها گرفته تا مسواک‌ها، تلفن‌های هوشمند، یخچال‌ها و تلویزیون‌هایی که به «چرخه عمر» خود رسیده‌اند، تا اجزای درون این محصولات که عمر طولانی‌تری دارند.

این نوع زباله بخش کوچک اما رو به رشدی از 2010 میلیون تن زباله جامد تولید شده در هر سال در سراسر جهان را تشکیل می دهد. با این حال، برخلاف شیشه، کاغذ، چوب و سایر مواد، محصولات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده حاوی مواد خطرناک و همچنین مواد با ارزش هستند و بنابراین نیاز به درمان خاصی دارند. 

https://arkabazyaft.ir/%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84/

Comments

Popular posts from this blog

خرید و لیست قیمت محصولات اینورتر آیمستر - اینورتر آی مستر - آلفا اینورتر

لوازم جانبی موبایل های مختلف

تجهیزات الکتریکی