لباس های افغانی در افغانستان

 


تغییرات کلمه افغان ممکن است لباس افغانی به قدمت ارجاع ساسانی در قرن سوم میلادی به «آبگان» باشد. اولین اشاره مسلمانان به افغان ها احتمالاً به سال 982 باز می گردد، اما قبایل مرتبط با افغان های امروزی برای نسل های زیادی در منطقه زندگی می کردند. برای هزاران سال، سرزمینی که پتو افغانی اکنون افغانستان نامیده می شود، محل اجتماع چهار منطقه فرهنگی و زیست محیطی بوده است: خاورمیانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و آسیای شرقی.

ماقبل تاریخ
مردمان پارینه سنگی (عصر حجر قدیم) احتمالاً از 100000 سال پیش در افغانستان پرسه می زدند. اولین شواهد قطعی از اشغال انسان در غار دره کور در بدخشان یافت شد، جایی که یک قطعه جمجمه انتقالی نئاندرتال در ارتباط با ابزارهای نوع موستری کشف شد. بقایای آن مربوط به دوره پارینه سنگی میانه است که قدمت آن به حدود 30000 سال پیش می رسد. غارهای نزدیک آق کوپروک شواهدی از فرهنگ اولیه نوسنگی (عصر حجر جدید) (حدود 9000 تا 6000 قبل از میلاد) بر اساس حیوانات اهلی به دست دادند. تحقیقات باستان‌شناسی پس از جنگ جهانی دوم، مکان‌های عصر مفرغ را نشان داده است قیمت لباس افغانی که قدمت آن‌ها قبل و بعد از تمدن سند در هزاره سوم تا دوم پیش از میلاد است. تجارت با بین النهرین و مصر عصر مفرغ وجود داشت و عمده صادرات از منطقه افغانستان لاجورد از معادن بدخشان بود. علاوه بر این، سایتی با پیوندهای قطعی به تمدن سند در Shortughai نزدیک آمودریا، در شمال شرقی کندوز کاوش شده است.

زمان های قدیم لباس افغانی




آغازهای تاریخی (تا قرن هفتم میلادی)
هخامنشیان و یونانیان
در قرن ششم پیش از میلاد، فرمانروای هخامنشی، کوروش دوم (بزرگ) اقتدار خود را بر این منطقه تثبیت کرد. داریوش اول (بزرگ) فرمانروایی هخامنشیان را بر این منطقه از طریق استان‌ها یا ساتراپی‌های آریا (در منطقه هرات امروزی)، باختر (بلخ)، ساتاگیدیا (غزنی امروزی تا رود سند)، آراخوسیا  پتو افغانی (قندهار)، تثبیت کرد. و درانگیانا (سیستان).


اسکندر مقدونی قبل از اینکه در سال 327 ق.م ب سفارش لباس افغانی هندوستان برود، هخامنشیان را سرنگون کرد و بیشتر ساتراپی های افغانستان را تسخیر کرد. ویرانه‌های یک شهر پاسگاه یونانی که در حدود 325 پیش از میلاد تأسیس شده بود، در آی‌خانوم، در محل تلاقی رودخانه آمودریا و کوکچه کشف شد. حفاری‌هایی که در آنجا انجام شد، کتیبه‌ها و رونویسی‌هایی از احکام دلفی به دست آورد که با خطی متاثر از خط شکسته یونانی نوشته شده بودند. عناصر تزئینی یونانی بر معماری غالب است، از جمله یک مرکز اداری عظیم، یک تئاتر، و یک سالن ورزشی. یک یورش عشایری در حدود 130 قبل از میلاد به دوران یونان در آی خانم پایان داد.

Comments

Popular posts from this blog

خرید و لیست قیمت محصولات اینورتر آیمستر - اینورتر آی مستر - آلفا اینورتر

لوازم جانبی موبایل های مختلف

تجهیزات الکتریکی